Bekleme Durağı Sorunsalı
Yaklaşık 1 yıl evvel, yağmurlu ve soğuk bir günün ardından Bekleme Durağı başlıklı bir yazı kaleme aldım. Maksadım tıpkı kendim gibi Lüleburgaz sakini fabrika işçilerinin sığınabileceği doğru düzgün bekleme durağına sahip olması temennisini taşımakta idi.
Dakikalarca şemsiyenin altında servisin gelmesini beklerken, en çok rüzgârdan korunabileceğim bir yerin olmasını istemiştim ki hala isterim. Tamamen kapalı, klimalı duraklar olmasa da üstten yağanı, sağdan ve soldan eseni bir nebze azaltsa yeter.
Gel zaman git zaman bir gün Lüleburgaz Belediyesi tarafından bekleme durağı yapılacağı, akabinde ilk durağın TOKİ konutlarının oraya yerleştirildiği haberi verildi. Haberle beraber servis edilen fotoğrafa bakınca 2 kişinin oturabileceği, 5 kişinin yan yana ayakta durabileceği bir durak yapıldığını görmüş olduk.
Kıymetli karar vericiler. Kendi imkânlarınızı kullanarak yapmaya çalıştığınız hizmeti takdirle karşılasam da bir işçi olarak yaptığınız ‘’bekleme durağı’’ denen yapıyı tasvip etmem kesinlikle mümkün değildir.
Bugün Türkiye’nin pek çok il ve ilçesinde işçi nüfusunun hızla artması sebebiyle doğan bu yeni ihtiyaç, yeni bir çalışma alanı yarattı. Böylece bekleme durağı konusunda vatandaşların ve işçilerin konforunu düşünerek o yerleşim yerlerinde adım atıldı.
Her şeyden evvel bilmenizi isterim ki bekleme durağı tamamen kapalı olur. Bir tane açılır kapanır kapısı olur, içi de en az 20 25 kişi bekleyebilecek kadar geniş olur. Maksadı da özellikle yağmur, kar ve soğuklardan korunmaktır. Bütçeniz varsa yaz aylarında bunaltıcı sıcaklardan korumak için bir de klima takarsınız.
Bu durakların içinde oturma alanı, ayakta/engelli bekleme alanı, opsiyon olarak klima ve bilgilendirme panosu bulunur. Bu tür duraklar özellikle engelli vatandaşların kullanımına uygunluğuna göre tasarlanmasıyla dikkat çekiyor.
Bunun bir tık ötesinde de akıllı durak vardır. Bu tür duraklarda ilan panoları elektronik olur, görsel ve işitsel duyurular yapılır. Ayrıca kentin tanıtımının yapıldığı reklamlar bulunur. Yapıların bitişiğinde de bankamatik ve hatta bankamatikler vardır.
Yapılmasını beklediğim bekleme duraklarının mevcut duraklara alternatif olmasını beklemiyorum. Çünkü kullanım maksadı belli olan bekleme duraklarının sayısı, diğer duraklara göre azdır. Haliyle ‘’bekleme durağı’’ projesine adım atacaksanız, işçi servis güzergâhlarını ve bekleme noktalarını da yeniden belirlemeniz ve nokta atışı yerlere koymanız gerekiyor. Bu da Lüleburgaz trafiğine çözüm olmasını beklediğiniz trafik master planın gözden geçirilmesi demek. Çünkü servis saatlerinde servis araçları trafiğinin tek yön akması gerek. Bu yüzden bir şeyler yapmış olmak adına panik haliyle çaba sarf etmenin bir anlamı yok.
Bu kentin bir sakini ve işçisi olarak her seçim dönemi, neredeyse her adayın mutlaka ‘’bekleme durağı’’ meselesini vaat olarak seçmenlerin önüne getirmesine artık tepkiliyim. Sabah saat 6’dan gece yarılarına kadar ekmek parası için yollara dökülen kent sakinleri, bu kentin gerçeğidir. Bizleri kışın soğuktan, yazın da sıcaktan koruyacak, mevcut duraklardan daha kullanışlı bekleme durakları hepimizin hakkıdır. Bu konuda daha ciddi adımlar atılmalı ve artık bu sorunsal ortadan kalkmalı diye düşünüyorum.