8 Ekim 2021 tarihli ‘’Akıllı şehir Lüleburgaz’’ başlıklı yazımın sonunu şöyle getirmiştim; Akıllı şehir uygulaması başlı başına bir Master Plan konusudur. Hatta üstünde çalışılırsa bir Akıllı Şehir Master Planı da ortaya çıkarmak mümkündür. Lüleburgaz Belediyesinin dijital kimliği sosyal medya hesaplarından direkt kendi öz değerini yaratan bir uygulamaya geçmelidir. Ben Lüleburgazlıların bu geçiş sürecini kısa sürede benimseyeceklerine eminim.
Yazımın üstünden neredeyse 1 yıl geçti ve bu zaman zarfında Lüleburgaz Belediyesi’nin reklam panoları aracılığı ile bir uygulama duyurusu oldu. Günümüzde dijital bir uygulamanın duyurusunu dijital platformlar yerine panolardan yapmak belki de Lüleburgaz’da göreceğimiz bir durumdu.
Uygulamayı büyük bir hevesle yükleyenler, kısa süre sonra sadece haber sitesine benzediğini dile getirdiler. Oysa bir telefon uygulaması asla web sitesi erişimi için bir köprü değildir. Site sitedir, uygulama uygulamadır. Her ikisinin tek ortak noktası, kullanıcı dostu olmasıdır. Kullanıcı dostu uygulamanın da en önemli özelliği günümüzde insanların dikkat süresine göre bir hıza sahip olmasıdır. Bu dikkat süresi artık 4 saniyeye düşmüştür. Yani 4 saniyeden fazla açılması için beklenen bir site ya da telefon uygulaması kullanıcılar tarafından yavaş ilan edilir. Kısa süre sonra da terk edilir.
Kullanıcı dostu olması açısından baktığımızda Belediye’nin internet sitesi, bu amaca uyuyor ama uygulama uymuyor ve trafik bundan sonra karışmaya başlıyor. Aradığımız şeyi uygulamada 3 adımda bulmamız gerekirken, hangi menünün nereye eklendiğini bulmak dakikalarımızı alıyor. Alt menülerde ise herhangi göze çarpan bir değişiklik yapılmamış. Örneğin online işlemler menüsündeki hiçbir şeye dokunulmamış ve eskisi gibi bırakılmış.
Anlaşılan o ki uygulamayı tasarlayanlar, uygulama içinde önce web sitesinin açılmasını ve bize gösterilmesini sağlamaya çalışıyorlar. Bunu yapmak için uygulama tasarlamaya gerek yoktur. Sadece sosyal medya bütçenizi ayarlayıp hedef kitlenizi yönlendirerek sitenize trafik çekebilirsiniz.
Uygulama ile web sitesinin uyumsuzluğu yüzünden, uygulama pencereleri içindeki web sitesinin sayfalarında kayma, eksiklik ve bozuk görüntüler göze çarpıyor. Örneğin nöbetçi eczanelere bakarken, ertesi gün açık eczanenin bilgilerine ulaşamıyorsunuz.
Oysa ortalama bir belediye uygulamasında haberler, acil numaralar, nöbetçi eczaneler, hava durumu, online anketler, ihbar ve şikayet hattı gibi bölümler sürekli etkileşim sağlayacağından hizmet – minnet dengesi açısından da önemli bir fırsattır.
Uygulama vasıtası ile bizlere gösterilmeye çalışılan web sitesi ve uygulamanın ne kadar ücretlendirildiği ise tam bir muamma gibi duruyor. Önceki dönemlerdeki karar vericilerin Akıllı Şehir Kullanıcısı - AŞK adıyla duyurduğu ve çoktan unutulan girişimini göz önünde bulundurursak, o günden bu güne bu konuda bile ilerleme kaydedilemediği görülüyor. Oysa bir akıllı şehrin en önemli özelliği dijital kimliğidir. Onlarca maksat için kullanılacak bir telefon uygulaması bile Lüleburgaz’a hizmet maksadıyla yapılmamıştır.